TY - JOUR ID - 14624 TI - بررسی اثر متقابل قارچ میکوریزا و فیلترکیک بر عملکرد گیاه گشنیز JO - مهندسی زراعی JA - AGEN LA - fa SN - 2588-526X AU - بهمنیان, حنانه AU - نادیان قمشه, حبیب اله AU - رنگ زن, نفیسه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، گروه علوم و مهندسی خاک، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان AD - گروه خاک شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان AD - گروه خاک شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 42 IS - 2 SP - 143 EP - 161 KW - فیلترکیک KW - میکوریزا آربوسکولار KW - گشنیز KW - ویژگی‌ های رشدی KW - غلظت عناصر غذایی DO - 10.22055/agen.2019.28369.1479 N2 - کشاورزی پایدار بر مبنای استفاده از کودهای زیستی و آلی، راه‌حل مناسبی جهت تأمین عناصر غذایی، افزایش تنوع زیستی، بهبود کیفیت و افزایش رشد و عملکرد گیاه بشمار می‌رود. قارچ‌های میکوریزا آربوسکولار از فراوان­ترین ریز موجودات خاک هستند و از عوامل ضروری در سیستم پایدار خاک و گیاه محسوب می­شوند. به منظور بررسی برهمکنش قارچ میکوریزا (Glomus intraradices) و فیلترکیک (از ضایعات کارخانه نیشکر در سه سطح 0، 5/1 و 3 درصد وزنی) بر میزان جذب برخی از عناصر غذایی و همچنین ویژگی‌های رشدی در گیاه گشنیز (Coriandrum sativum L.) آزمایشی گلدانی در قالب فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 4 تکرار (در مجموع 24 واحد آزمایشی) انجام شد. نتایج نشان داد افزودن فیلترکیک و تلقیح ریشه گیاه گشنیز با میکوریزا سبب افزایش ویژگی‌های رشد و غلظت عناصر ضروری در اندام هوایی گیاه می‌گردد. بهترین نتایج در بسیاری از ویژگی‌های مورد بررسی در تیمار کاربرد همزمان فیلترکیک و میکوریزا مشاهده گردید که نشان‌دهنده برهمکنش مثبت این دو کود آلی و زیستی است. فیلترکیک با تأثیر بر غلظت عناصر در شکل قابل جذب و همچنین با تحریک فرایندهای زیستی به افزایش فعالیت قارچ میکوریزا کمک کرده و در مقابل قارچ میکوریزا با تسریع فرایندهای معدنی شدن عناصر و افزایش قابلیت و سطح جذب آنها اثر کود آلی را بر رشد گیاه بهبود داده است. استفاده از فیلترکیک به همراه میکوریزا نه تنها اثر کاهشی بر عملکرد میکوریزا نداشته بلکه با بهره‌مندی از اثرات متقابل مؤثر باعث بهبود عملکرد هردو کود آلی و زیستی می‌گردد. UR - https://agrieng.scu.ac.ir/article_14624.html L1 - https://agrieng.scu.ac.ir/article_14624_451dec20077f76e4c6c1e2293a39e9a5.pdf ER -