انرژی و انرژیهای تجدیدپذیر
محسن سلیمانی؛ علیرضا کیهانی؛ محمود امید
چکیده
ارزیابی اثرات زیست محیطی اتانول تولیدی از ملاس نیشکر در ایران با استفاده از مدل سیماپرو انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز از شرکت کشت و صنعت و توسعه نیشکر، کشت و صنعت کارون و اطلاعات ثبت شده حاصل گردید. دو سناریوی مختلف از تولید اتانول (سامانه موجود و سامانه اصلاح شده) در نظر گرفته شد و اثرات زیست محیطی دو سامانه با همدیگر مقایسه ...
بیشتر
ارزیابی اثرات زیست محیطی اتانول تولیدی از ملاس نیشکر در ایران با استفاده از مدل سیماپرو انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز از شرکت کشت و صنعت و توسعه نیشکر، کشت و صنعت کارون و اطلاعات ثبت شده حاصل گردید. دو سناریوی مختلف از تولید اتانول (سامانه موجود و سامانه اصلاح شده) در نظر گرفته شد و اثرات زیست محیطی دو سامانه با همدیگر مقایسه شد. بر اساس نتایج و با وضع موجود در زمینه میزان انتشار آلایندههای زیست محیطی در کل چرخه حیات، تفاوت معنیداری بین اتانول و گازوییل دیده نمیشود. اما با تولید برق از باگاس، مقدار اثرات زیست محیطی ناشی از تولید اتانول تا 10 درصد کاهش خواهد یافت. در حال حاضر میزان انتشار گازهای گلخانهای اتانول 60 درصد کمتر از انتشار آلایندههای مربوط به گازوییل میباشد که با تولید برق از باگاس این میزان کاهش به 70 درصد هم خواهد رسید. با اعمال راهکارهای مدیریتی مناسب ذکر شده میتوان منافع زیست محیطی و انرژی فراوانی را کسب کرد که جایگزینی گازوییل مصرفی در حمل و نقل را با اتانول موجه میسازد. حتی با وضعیت موجود و از آنجا که محصول اصلی صنایع نیشکر در ایران، شکر میباشد و ملاس به عنوان یک محصول جانبی و درجه دوم اهمیت قرار دارد، تولید اتانول از ملاس، توجیهپذیر میباشد چرا که تولید آن از اتلاف یک ماده گرانبها جلوگیری به عمل آورده و از تحمیل بارهای زیست محیطی بیشتر (در اثر دفع ملاس) ممانعت به عمل میآورد.
سجاد رستمی؛ مریم اسلامی؛ مصطفی کیانی ده کیانی
چکیده
در سالهای اخیر به منظور کمی ساختن کیفیت، انرژی مفهومی تحت عنوان «اکسرژی» تعریف گردیده و به طور گسترده در طراحی، شبیهسازی و ارزیابی عملکرد سیستمهای مختلف حرارتی و شیمیایی-حرارتی به کار برده شده است؛ لذا برای ارزیابی کیفیت موتورهای بنزینی در این تحقیق، قابلیتکاردهی یک موتور بنزینی با استفاده از مخلوط سوختهای بنزین و ...
بیشتر
در سالهای اخیر به منظور کمی ساختن کیفیت، انرژی مفهومی تحت عنوان «اکسرژی» تعریف گردیده و به طور گسترده در طراحی، شبیهسازی و ارزیابی عملکرد سیستمهای مختلف حرارتی و شیمیایی-حرارتی به کار برده شده است؛ لذا برای ارزیابی کیفیت موتورهای بنزینی در این تحقیق، قابلیتکاردهی یک موتور بنزینی با استفاده از مخلوط سوختهای بنزین و اتانول مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تأثیر دورهای rpm 2500 و rpm 4500 بر تحلیل قانون دوم ترمودینامیک با سوختهای مختلف، بررسی شد. ترمهای مورد بررسی در این تحقیق شامل قابلیتکاردهی از طریق انتقال گرما، بازگشت ناپذیری، قابلیتکاردهی کل، قابلیتکاردهی سوخت سوخته شده میباشند. نتایج این تحقیق نشان داد که، پارامترهای قابلیتکاردهی برای بنزین و ترکیبهای مختلف اتانول تا مرحلهی احتراق زیاد میشوند؛ سپس با شروع مرحلهی انبساط کاهش مییابند. برای سوخت ، 23/32 درصد از اکسرژی ورودی به اکسرژی کار اندیکاتوری تبدیل میشود. این مقدار برای سوختهای ، ، و به ترتیب 37/26، 5/28، 3/30 و 8/31 درصد میباشد. با افزایش مقدار اتانول بازده قانون دوم ترمودینامیک بیشتر میشود.بازده قانون دوم در دور rpm4500 برای سوختهای ، ، ، و به ترتیب 32%، 7/35%، 8/39%، 8/42% و 50% میباشد. همچنین با کاهش دور به rpm2500 بازده برای سوختهای ، ، ، و کاهش و به ترتیب 7/26%، 4/30%، 31%، 34% و 36% شده است.